12

Ondiepwatertank

In de Ondiepwatertank testen we schepen die op relatief ondiep water varen zoals op rivieren, kanalen of vlakbij havens. Tijdens de open dag kijken we hier naar emissieloze schepen aangedreven door wind.

We onderzoeken hier veel binnenvaartschepen waarbij we vooral kijken naar het manoeuvreergedrag van het model met lage snelheid in ondiep water. Ook wordt de Ondiepwatertank regelmatig gebruikt voor het testen van offshore-installaties dicht aan de kust, dus ook met een lage waterdiepte.

ondiepwaterbassin-1

Golven en stroming

De Ondiepwatertank is 220 meter lang, 15,8 meter breed en de waterdiepte is instelbaar tussen 10 centimeter en 1,10 meter. Met de golfopwekker achterin de tank kunnen we golven maken, want ook langs de kust en op binnenwateren kunnen golven ontstaan. En ondiep water geeft wezenlijk zwaardere golfvorming dan diep water.

Ondiep water leidt ook tot een andere scheepsstroming. Bij ondiep water kan het water niet langer onder het schip door en stroomt het op een andere manier om het schip heen dan bij diep water het geval is. De weerstand van het schip verandert dan ook.

Emissieloze en wind aangedreven schepen

Er is al veel te doen over elektrische auto’s als manier om de CO2 uitstoot te verminderen. Maar ook de scheepvaart draagt bij aan vervuiling door verbranding van dieselolie. Het wordt dus tijd voor duurzame scheepvaart, en dus ook voor emissieloze schepen aangedreven door windenergie.

Hierbij gaat het niet om 100 % windaandrijving, want de strakke tijdsschema’s in de scheepvaart en de onvoorspelbare weersomstandigheden vormen een te groot risico. Dus wordt voor commerciële schepen vooral gekeken naar toepassingen waarbij de wind een extra duwtje in de rug geeft, zoals de zogenaamde windgeassiseerde motorschepen of de hybride wind/motorschepen.

Volvo Ocean Race

Tijdens ons onderzoek naar de emissieloze schepen van de toekomst, kregen we een unieke kans: rekenen, testen en meten aan de Volvo Ocean 65 (VO65), het zeilschip van schipper Simeon Tienpont dat in 2018 mee deed aan de Volvo Ocean Race. Met dit onderzoek leggen we een link tussen de topsport in de zware Volvo Ocean Race en innovatief duurzaam vervoer over het water.

Als onderdeel van dit onderzoek heeft MARIN een schaalmodel van de VO65 gebouwd en zijn spectaculaire proeven in golven uitgevoerd. Het volledige onderzoeksprogramma voor de VO65 bestaat uit computerberekeningen, modelproeven en praktijkmetingen aan boord van de VO65. Om zo de prestaties van de VO65 te optimaliseren in wind en golven. Want om een race te winnen moet een zeilschip optimaal gebruikmaken van wind en golfslag. En dat zal ook gelden voor toekomstige vrachtschepen die van de wind gebruik willen maken.

Emissieloos varen is natuurlijk niet enkel met wind-aangedreven schepen te realiseren. Daarom kijken we breder en doen we ook onderzoek naar elektrisch varen op batterijen of brandstofcellen, zoals waterstof.

Lees meer

Wist je dat

het strand vooraan in de tank er voor zorgt dat de golven niet 'terugkaatsen'?

In beeld

Deel deze pagina