13

Virtual Reality

Met Virtual Reality kan een operatie in een gesimuleerde omgeving uitgevoerd worden. MARIN ontwikkelt hiervoor software en simulatoren.

Maritieme operaties worden steeds complexer en divers. Het menselijk handelen tijdens deze operaties wordt  steeds belangrijker. De gebruiker moet dus al in een vroeg stadium worden betrokken. MARIN onderzoekt de interactie tussen de mens (loods of kapitein), de constructie (schip of platform) en de omgeving (haven of zee). Met ons onderzoek proberen we deze interactie steeds verder te verbeteren.

Hierbij draait alles om Virtual Reality, ofwel de virtuele werkelijkheid. Want alleen in een gesimuleerde omgeving heeft de de gebruiker een ervaring alsof hij of zij er al daadwerkelijk in deelneemt. MARIN ontwikkelt hiervoor softwareprogramma’s en simulatoren.

Software

De software die we ontwikkelen gebruiken we vooral zelf, maar sommige programma’s bieden we ook aan onze klanten aan. Op die manier kunnen zij zelf bepaalde ontwerp- en engineering-studies doen. Aansluitend zal MARIN voor de klant dan weer specifieke simulaties of modelproeven uitvoeren. Ter ondersteuning organiseren we softwareseminars, zowel bij MARIN in Wageningen als op locatie in bijvoorbeeld China en Singapore. Want onze programma’s worden gebruikt door klanten wereldwijd.

Behalve dat we software ontwikkelen die we in projecten gebruiken, maken we software voor onze simulatoren. Deze bouwen we namelijk deels zelf, voor eigen gebruik of voor klanten.  MARIN levert in dit soort projecten de software en werkt samen met leveranciers voor de hardware

softwareensimulaties-1

Seven Oceans Simulatorcentrum

We gaan een nieuw simulatorcentrum bouwen, het Seven Ocean Simulatorcentrum. Met flexibele grote en kleine simulatoren, een bewegende simulator voor kleine snelle schepen en een Virtual Reality-kamer met 3D-brillen. Om zo nog een extra dimensie te geven aan de gesimuleerde maritieme werkelijkheid.

Simulatoren

Een brugsimulator is in feite de brug van een schip en deze kan voor iedere training of onderzoek worden omgebouwd. Iedere situatie moet zo veel mogelijk lijken op de werkelijke situatie aan boord. Door gebruik te maken van zeekaarten, golf- en stroomgegevens en fotomateriaal kan elke haven, rivier of zee wereldwijd worden nagemaakt – en op het  360° buitenbeeld getoond. Ook het schip waarmee gevaren wordt, wordt natuurlijk tot in detail gemodelleerd op basis van echte scheepsgegevens. De brug staat stil maar  het buitenbeeld beweegt waardoor je werkelijk zeeziek kunt worden.

Naast de brugsimulatoren beschikken we over specifieke simulatoren. Zo is voor het ministerie van Defensie een zogenaamde Fast Small Ship Simulator ontwikkeld, de FSSS. Hiermee kunnen instructeurs van kleine snelle vaartuigen (FRISCs) straks uitgebreid de bemanning trainen zonder dat ze steeds hoeven mee te varen – en dus urenlang de hevige trillingen en schokken moeten ervaren in echte FRISCs op zee. Complexe operaties kunnen zo vaker en eenvoudiger getraind worden, zonder ongelukken en zonder dat je bijvoorbeeld afhankelijk bent van de weersituatie. MARIN levert in dit soort projecten de software en werkt samen met leveranciers voor de hardware.

Nautisch onderzoek

De simulatoren worden enerzijds gebruikt voor nautisch onderzoek. Bijvoorbeeld voor de aanleg van nieuwe havens en vaarwegen. Zo is MARIN nauw betrokken  geweest bij de ontwikkeling van de Rotterdamse Maasvlakte 2. Ook  kan er onderzoek  gedaan worden voor complexe operaties, zoals het afmeren van olie- of gasschepen bij grote offshore-installaties op zee.

Trainingen

Anderzijds geven we op de brugsimulatoren trainingen aan scheepsbemanning, bijvoorbeeld loodsen, stuurmannen en kapiteins van sleepboten, ferry’s en cruiseschepen. Zo kunnen zij zich bekwamen in het varen met een specifiek schip in een specifiek vaargebied. Want met een 360 meter lang cruiseschip met meer dan 6000 passagiers aan boord een haven binnenvaren, kun je maar beter eerst even oefenen.

nautischcentrum-1

Menselijke factor

Op de brugsimulator wordt het schip dus bestuurd door een loods of kapitein, samen met andere leden van de bemanning. De taak- en rolverdeling aan boord van het schip tijdens het uitvoeren van ingewikkelde manoeuvres is een belangrijk onderdeel. Net als de werkbelasting van de mensen tijdens zo’n manoeuvre. Deze menselijke factor wordt steeds vaker meegenomen in het onderzoek.

 

Lees meer

In beeld

Deel deze pagina